دسترسی سریع
تاریخچه
حدود یک قرن از آغاز شهرسازی علمی و برنامه‌ریزی برای کنترل، هدایت و توسعه شهرها در جهان که پیرو انتشار کتاب تطور شهرها اثر پاتریک گدس مطرح شد، می‌گذرد. ازسوی دیگر شهرگرایی و رشد شهرها در سده اخیر در کشور ما منجر به بروز مسائل جدیدی گردید.
طی دهه‌های 1385 - 1335 تعداد شهرهای ایران بیش از 5 برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 بازهم دو برابر شود. این مسائل منجر به ظهور برنامه‌ریزی در کشور ما از چهل سال پیش با طرح‌های جامع و توسعه شهر گردید. اما مهمترین سطح برای پی‌ریزی هر دانش آکادمیک در یک جامعه، دوره کارشناسی است که این دوره از سال 1378 در دانشگاه‌های ایران عملی شد. هرچند از سال‌ها قبل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، گرایش‌های شهرسازی در ایران وجود داشته است.
هدف از دوره

با توجه به فلسفه وجودی شهرسازی و نظم بخشیدن به بستر کالبدی زندگی اجتماعی، بگونه‌ای که اهداف و ارزش‌های انسانی، عیان نمودن زیبایی‌ها و ارتقا کارایی و رفاه انسانی تحقق یابد، توجه به تربیت و آموزش دانشجویان دوره کارشناسی بگونه‌ای که در عین کمیت گسترده از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند و از تخصص و تبحر لازم بهره‌مند باشند، ضروریست.

امروزه عوامل درونی و برونی بسیاری بر تحولات فضایی شهرها مؤثرند. ازجمله همگانی شدن آگاهی نسبت به شهر، بسط شهروندی و حق دخالت مردم در امور شهر، برون‌رفت انحصار آگاهی شهرسازی از نخبگان و ظهور عوام‌گرایی در حل مسائل شهری که منجر به ظهور مرحله جدیدی در آموزش شهرسازی شده و آن تربیت شهرساز متبحر، متعهد و پاسخگوست.

هدف از اجرای این دوره را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود :

  • گسترش دانش و مهارت شهرسازی به منظور تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا که بتواند در خدمت رشد و تحول همه‌جانبه کشور قرار گرفته و نظارت بر اعمال توسعه پایدار شهری در طرح‌های مصوب را برعهده گیرد
  • تربیت کارشناسانی که بتوانند ارتباطی مناسب میان برنامه‌های اجتماعی - اقتصادی و توسعه‌ای در اجرای طرح‌های شهری را برقرار کنند و بر اجرای طرحها و برنامه‌های توسعه نظارت نمایند
  • زمینه‌های ‌علمی و فنی دوره‌های تخصصی شهرسازی را فراهم نموده و کارشناسی ارشد رشته‌های شهرسازی (برنامه‌ریزی شهری، طراحی شهری، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مدیریت شهری) را به سوی حرفه‌ای‌تر شدن سوق دهد
طول دوره و شکل نظام
 
دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی بر اساس آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمعا معادل 140 واحد درسی، به شرح ذیل می‌باشد:
 
دروس تعداد واحد 
عمومی 22 
پایه 37
تخصصی 63 
اختیاری  18 
فایل‌های مفید
چارت کارشناسی پیوسته شهرسازی
سرفصل دروس کارشناسی شهرسازی