دسترسی سریع

معرفی گرایش‌های مهندسی مکانیک

گرایش‌های مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی چند گرایش عمده در حوزه مهندسی مکانیک شامل طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید ، مکانیک خودرو و تاسیسات حرارتی برودتی وجود دارد. هر چند در برخی از دانشگاهها گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات از یکدیگر تفکیک نشده و تحت عنوان مهندسی مکانیک پذیرش دانشجو صورت می گیرد.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد
1. گرایش طراحی کاربردی:
رشته‌ی مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی، به بررسی انواع نیروها، حرکت‌ها و تأثیر آن‌ها بر اجزای مختلف ماشین و طراحی خلاقانه و بهینه‌ی مکانیزم‌ها در زمینه‌های سیستم‌های دینامیکی و کنترل، صنایع خودرو، هوافضا، رباتیک، بیومکانیک، تحلیل و طراحی سیستم‌های مکانیکی و همچنین نانو فناوری، مواد و سایر زمینه‌ها می‌پردازد.
دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش طراحی کاربردی، مستلزم به گذراندن واحدهای درسی تا سقف 32 واحد می‌باشند.

2. گرایش تبدیل انرژی:
رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی، به تجزیه‌وتحلیل مسائل مختلف در زمینه‌های گوناگون مانند سیالات، انتقال حرارت، تبدیل انرژی، احتراق، تهویه و محیط‌زیست، هوافضا، علوم دریایی، خودرو و زمینه‌های متعدد دیگر می‌پردازد و همچنین تحلیل و طراحی سیستم‌ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی را مدنظر دارد.
 دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش تبدیل انرژی، مستلزم به گذراندن واحدهای درسی تا سقف 32 واحد می‌باشند.

3. رشته مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید
هدف ترتیب کارشناسانی است که با به کار بردن تکنولوژی مربوط به ابزارشناسی و ابزارسازی، ریخته‌گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات و … کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع را طراحی کنند.

4. مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک
بیومکانیک در واقع کاربرد علم مکانیک در بیولوژی (زیست‌شناسی) می‌باشد و در بیومکانیک هدف درک مکانیزم سیستمهای زنده است. در مورد یک اورگانیزم هم بیومکانیک کمک به درک عملکرد طبیعی آن، تخمین تغییرات در اورگانیزم و پیشنهاد روشهای مصنوعی در مورد آن می‌نماید. گرایش بیومکانیک توانایی طراحی و ساخت تجهیزات و مواد لوازم پزشکی، ایمپلنت‌ها، اورتزها و پروتزهای مناسب و سازگار با بدن موجود زنده‌ را به متخصصان می دهد.

5. رشته مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو
در گرایش سیستم محرکه مهندسین در جهت طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان و گشتاور تلاش می­کنند. همچنین سیستم­های جانبی همچون سیستم­های خنک‌کاری موتور و سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگیر شدن ویژگی­های یک سیستم طراحی شده می­گردد. مهندسین خودرو در این گرایش نیاز به تسلط بر مکانیک جریان سیالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند.

6. رشته مهندسی مکانیک گرایش سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان
در این گرایش مباحثی مرتبط با سیستم های تعلیق ترمز و فرمان خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.  هدف، طراحی کارآمد خودرو از جنبه های فرمان پذیری ، قابلیت کنترل و پایداری و جذب ارتعاشات و نوسانات جاده می باشد.

7. رشته مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو
در این گرایش از مهندسی مکانیک، هدف تربیت متخصصانی در زمینه‌‌ سازه و بدنه خودرو برای طراحی خودروهایی با عملکرد بهتر در تصادفات، کمترین مقاومت در مقابل جریان هوا و مباحثی شامل مواد بکار رفته در ساخت بدنه خودرو می باشد.

 8. سیستمهای انرژی و محیط زیست 
هدف تربیت متخصصانی برای طراحی سیستمهای بهینه مصرف سوخت بر اساس معیارهای اقتصادی می‌باشد. متخصصان این رشته از مهندسی مکانیک با واحدهای مربوط به اقتصادی که می‌گذرانند بحث‌های مکانیکی مورد نیازی که فرا می‌گیرند به طراحی سیستمهای انرژی بر اساس بهینه مصرف انرژی و بهینه آلودگی محیط زیست می‌پردازند.

9. مهندسی هسته ای
هدف تربیت متخصصانی برای طراحی و استفاده از انرژی هسته‌ای است و به 3 گرایش پرتوپزشکی، طراحی راکتور و چرخ سوخت تقسیم می‌شود که در گرایش راکتور به تکنولوژی تولید سوخت هسته‌ای بر اساس طراحی راکتور مناسب و دینامیک راکتور صورت می‌گیرد. در گرایش چرخه سوخت به فرآیندهای سوخت هسته‌ای از استخراج از معدن تا لحظه‌ای که به سوخت تبدیل می‌شود پرداخته می‌شود و در گرایش پرتوپزشکی به استفاده از انرژی هسته‌ای در کاربردهای پزشکی از جمله MRI و CT scan و … پرداخته می‌شود.

10. مهندسی دریا
هدف تربیت متخصصانی است که به طور تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نقتی متحرک مطالعه می‌کنند و طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های موتور گیربکس، پایداری کشتی در مقابل امواج جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) می‌پردازند.

11. مکاترونیک
مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم‌های تشکیل شده از اجزای مکانیکی - الکترونیکی - کنترلی و نرم‌افزار داشته باشد. هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان ‌رشته‌های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ را در سیستم‌های ترکیبی به خدمت بگیرد. مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بین‌ رشته‌ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل و مهندسی کامپیوتر پدیدآمده ‌است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‌های ساده‌تر، ارزان‌تر، راحت‌تر و انعطاف‌پذیرتر دست یابیم.